Pomníček zavražděného hajného v lese nad Štěchovicemi

Jde o zajímavý pomník ukrytý v lesích mezi Slapy a Štěchovicemi. Nenajdete ho v žádné mapě ani turistickém průvodci. Jedná se o asi 1,5m vysoký žulový monolit na kamenné podezdívce, ve tvaru kmene stromu. Na pomníku je vytesán nápis v tomto znění: „Svému až do smrti věrnému služebníku Bedřichu Vejmelkovi věnuje jeho vděčný pán, + 4. října 1892“. Jak již ze samotného nápisu vyplývá, jde o upomínku na hajného zdejšího revíru, pana Bebřicha Vejmelku. Ten byl nalezen zavražděný, dne 4. října 1892 ráno, právě na tomto místě, které je někdy také zvané „Hřebínek“. Hajný byl zastřelen revolverem do levého oka. Údajně byl zavražděn pytlákem, podle jiných výpovědí se zastřelil sám. Bedřich Vejmelka byl 53 let stár a zanechal po sobě vdovu s dcerou a synem. Onen „vděčný pán“,uvedený na pomníku, byl pak zřejmě hrabě Bedřich Westphalen, tehdejší majitel slapského panství.

Trasa a doprava na místo

pěšky (cca 4,5 km):

Pokud se chceme na místo vydat pěšky, je nejlepší začít na návsi ve Slapech a vydat se po modré turistické značce. Po této značce vystoupáte až na kopec nad obec a po silnici sestoupíme ke křížení s hlavní silnicí Nový Knín - Praha. Zde sejdeme z modré značky a pokračujeme po značce zelené, směr Štěchovice. Asi po 1,3 kmchůze pěkným lesem po asfaltové silnici přijdeme na rozcestí (GPS: 49°50'7.095"N, 14°23'34.936"E) zvané též „U sv. Josefa“ na kterém je na stromě zavěšen sv. obrázek. Zde z asfaltové silnice sejděte a vydejte se lesní neznačenou cestou šikmo vpravo. Po této cestě pokračujte neustále přímo, mírně z kopce. Asi po 450 metrechdorazíte k pomníčku, který stojí přímo u cesty v mlází po pravé straně. Trasa vede po lesních pěšinách a cestách, není tedy třeba se obávat automobilového provozu. Jedná se o velice pěknou vycházku pro každého průměrně zdatného turistu. Okolní les je při vhodném počasí ideální pro sběr hub.

kolo (cca 4,5 km):

Stejná trasa jako pro pěší. Možno využít i trasu pro auta. Výlet zvládne každý průměrně zdatný cyklista.

auto (cca 5,3 km):

Pokud se rozhodnete jet na místo autem, je nutné projet vsí Slapy až na hlavní silnici Nový Knín - Praha. Minete benzínovou pumpu směrem na Prahu a asi po 300 metrechzastavte na malém lesním parkovišti na levé straně silnice. Z tohoto místa je již nutno dále pokračovat pěšky po zelené turistické značce směr Štěchovice. Pomníček je z tohoto místa vzdálen asi 1,8 km. Asi po 1,3 kmchůze pěkným lesem po asfaltové silnici přijdeme na rozcestí (GPS: 49°50'7.095"N, 14°23'34.936"E) zvané též „U sv. Josefa“, na kterém je na stromě zavěšen sv. obrázek. Zde z asfaltové silnice sejděte a vydejte se lesní neznačenou cestou šikmo vpravo. Po této cestě pokračujte neustále přímo, mírně z kopce. Asi po 450 metrechdorazíte k pomníčku, který stojí přímo u cesty v mlází po pravé straně. Trasa vede po lesních pěšinách a cestách, není tedy třeba se obávat automobilového provozu. Jedná se o velice pěknou vycházku pro každého průměrně zdatného turistu. Okolní les je při vhodném počasí ideální pro sběr hub.

Souřadnice GPS

www.mapy.cz - 49°50'15.393"N, 14°23'52.166"E

Mapa

mapa edice KČT č. 38 / A,B5

Mapu je možné otevřít v samostatném okně a trasu si prohlédnout v detailu.