Třebenice s trampskou hospodou U Taterů

Třebenice jsou starobylou vesničkou rozkládající se nad Vltavským kaňonem. Prvně jsou připomínány již roku 1055. Dlouhá léta byly tvořeny jen několika chalupami rozloženými na planině nad Vltavou. Šlo o velmi odlehlé místo ze všech stran obklopené hlubokými lesy a skalními stěnami. Až do konce 40. let 20. století sem vedla pouze jedna lesní cesta odbočující z hlavní silnice Nový Knín - Praha a táhnoucí se lesy kolem vrchů Červená hora a Kolna. Teprve se začátkem výstavby Slapské přehrady (1949) byla do vsi vybudována nová silnice od Slap a na polích pod vsí bylo vybudováno velké sídliště pro stavitele přehrady. Původní zástavba je dnes skryta mezi novostavbami a množstvím chat a rozkládá se zejména v horní části obce v okolí původní kaple z roku 1870.

Ve 20. letech 20. století se staly Třebenice, hlavně díky Vltavě a tzv. Svatojanským proudům, velmi populární a v okolí tak vzniklo mnoho trampských osad i samostatných chat a srubů. Mnohé osady dodnes existují a panuje v nich kamarádský duch. Právě ve staré části Třebenic dodnes funguje pravá stará trampská hospoda zvaná „U Taterů“. Byla otevřena roku 1920 aje provozována nepřetržitě, až do dnešních dní. Vždy jsou zde srdečně vítáni jak osadníci z okolních osad, tak chataři a kolemjdoucí turisté a výletníci. Tento svérázný podnik rozhodně stojí za návštěvu!

Trasa a doprava na místo

pěšky (trasa 1: cca 5 km/ trasa 2: cca 6 km):

Pokud se chcete do Třebenic vydat pěšky, máte k výběru hned dvě velice pěkné trasy. Obě začínají na návsi ve Slapech.

Trasa 1: Z návsi ve Slapech vyrazíte po zelené turistické značce. Příjemným stoupáním projdete lesní vilovou čtvrť zvanou „Na vyhlídce“ a přes Červenou horu dorazíte k rozcestí „Pod Homolí“. Odtud budete dále pokračovat po modré turistické značce směr Třebenice. Po necelém kilometru minete rozcestí „Kolna“ s pěknou informační cedulí o historii zdejšího kraje. Po dalším kilometru opustíte les a otevře se vám výhled do údolí Vltavy i s impozantními skalisky. Po dalších pár metrech již stojíte přímo u legendární hospody „U Taterů“. Velice pěkný výlet lesem pro průměrně zdatného turistu.

Trasa 2: Z návsi ve Slapech vyrazíte po červené turistické značce směr Rovínek. Kolem „Zázračné studánky“ dorazíte až ke kapli „Rovínek“. Odtud dále po červené turistické značce mírným stoupáním až k silnici Slapy - Třebenice. Překročíte silnici a lesem dále pokračujete po červené značce až k rozcestí „Kolna“, kde stojí pěkná informační cedule o historii zdejšího kraje. Dále pokračujete již po značce modré směr Třebenice. Asi po kilometru chůze opustíte les a otevře se vám výhled do údolí Vltavy i s impozantními skalisky. Po dalších pár metrech již stojíte přímo u legendární hospody „U Taterů“. Velice pěkný výlet lesem pro průměrně zdatného turistu.

kolo (cca 5 km):

Stejně jako trasa 1 pro pěší. Přibližně 1/3 cesty vede do kopce, zbytek je však velmi pěkným sjezdem po zpevněných lesních cestách. Výlet zvládne každý průměrně zdatný cyklista.

auto (cca 7,3 km):

Pokud se chcete do Třebenic vydat autem, je potřeba se dostat do Slap na křižovatku k motorestu a zde odbočit doprava směr přehrada a Nová Rabyně. Silnice vás po několika kilometrech dovede až k přehradě, kterou ovšem minete a po několika set metrech přijedete na parkoviště v centru tzv. „Nových“ Třebenic. Zde je auto potřeba zaparkovat a dále pokračovat pěšky. U parkoviště je možno navštívit přilehlou restauraci. Z parkoviště se pěšky vydáte mírným stoupáním po modré turistické značce do původních Třebenic. Po necelém kilometru stanete přímo před legendární hospodou „U Taterů“. Vycházku je možno spojit i s prohlídkou Slapské přehrady. Jedná se o vycházku skutečně pro každého.

Souřadnice GPS

www.mapy.cz - 49°49'51.454"N, 14°26'11.736"E

Mapa

mapa edice KČT č. 38 / B5,6

Mapa 10

Mapu je možné otevřít v samostatném okně a trasu si prohlédnout v detailu.