Vyhlídka Máj u Teletína

Jedná se zřejmě o nejúžasnější výhled do údolí Vltavy v okolí Prahy. Vyhlídka se nachází na téměř 200 metrůvysoké skalní stěně, z které se vám otevře nádherný výhled na meandry Vltavy v místech, kde se dříve údolím draly pověstné Svatojanské proudy. Právě tímto údolím se dnes přímo kolem vody vine tzv. Povltavská stezka. Skalní stěna, na níž se vyhlídka nachází, je nazývána též „Mařenka“, a to podle dívky, která prý zde z nešťastné lásky skočila a ukončila tak své trápení.

Pokud se z vyhlídky podíváte napravo, uvidíte skalisko zvané „Žižkův brod“. Ve skalní stěně je zde údajně při vhodném nasvícení možno rozpoznat hlavu Jana Žižky. Přímo pod vámi se pak rozkládá podkova Vltavy. Její levou vnitřní část lemuje skalisko zvané „Bílá skála“. V pozadí se rozkládá ves Třebenice a vlevo v pozadí je pěkně vidět i Slapská přehrada. Jedná se o pohled na povltaví, který byste měli určitě zažít, stojí za to. Bohužel na vyhlídku samotnou nevede žádná značená trasa (i když tomu kdysi tak bylo) a je potřeba trochu hledat.

Trasa a doprava na místo

pěšky:

Pro pěší výlet ze Slap není tato lokalita pro svou vzdálenost vhodná. Ideální je spojení dopravou autem a pěší vycházkou.

kolo (cca 17 km):

Golf Slapy - Slapy - přehrada Slapy - Nová Rabyně - Stromeč - směr Neveklov. U osady Loutí je nutno z hlavní silnice odbočit a vydat se po žluté turistické značce do Nedvězí. Z Nedvězí již opět mimo značenou trasu na Vysoký Újezd - Teletín. Z Teletína pokračujte opět po žluté turistické trase směr Pexův luh. V Teletíně projeďte kolem rybníka a kapličky a pokračujte mírným stoupáním po polní cestě. Žlutá značka z této cesty po chvíli odbočuje vlevo, vy však pokračujte dále po cestě a asi po 400 metrechdorazíte na rozcestí (49°49'34.613"N, 14°27'32.641"E). Dejte se vpravo a přejděte louku až k lesu (je nutno projít ohradou pro dobytek - dbejte na opětovné zavření průchodu v el. ohradníku!). Na kraji lesa lesa (49°49'37.457"N, 14°27'22.812"E) odbočte opět vpravo na lesní cestu a vydejte se po ní mírným stoupáním. Na rozcestí na vrcholu (49°49'48.686"N, 14°27'37.064"E) již narazíte na zbytky původního značení trasy. Zde se dejte doleva a po lesním chodníku, po několika stech metrech dorazíte na vyhlídku Máj. Výlet není příliš dlouhý, ale díky převýšení je vhodný spíše pro zdatnější cyklisty.

auto (cca 20 km):

Golf Slapy - Slapy - přehrada Slapy - Nová Rabyně - Stromeč - Vysoký Újezd - Teletín. Zde je nutno auto zaparkovat a dále pokračovat pěšky. Na vyhlídku je to z návsi ještě necelé 2 km. Z Teletína pokračujte po žluté turistické trase směr Pexův luh. V Teletíně projděte kolem rybníka a kapličky a pokračujte mírným stoupáním po polní cestě. Žlutá značka z této cesty po chvíli odbočuje vlevo, vy však pokračujte dále po cestě a asi po 400 metrechdorazíte na rozcestí (49°49'34.613"N, 14°27'32.641"E). Dejte se vpravo a přejděte louku až k lesu (je nutno projít ohradou pro dobytek - dbejte na opětovné zavření průchodu v el. ohradníku!). Na kraji lesa (49°49'37.457"N, 14°27'22.812"E) odbočte opět vpravo na lesní cestu a vydejte se po ní mírným stoupáním. Na rozcestí na vrcholu (49°49'48.686"N, 14°27'37.064"E) již narazíte na zbytky původního značení trasy. Zde se dejte doleva a po lesním chodníku, po několika stech metrech dorazíte na vyhlídku Máj. Výlet není příliš dlouhý, ale díky převýšení je vhodný spíše pro zdatnější cyklisty. Výlet vhodný pro každého.

Souřadnice GPS

www.mapy.cz - 49°49'55.333"N, 14°27'21.522"E

Mapa

mapa edice KČT č. 38 / B6

Mapu je možné otevřít v samostatném okně a trasu si prohlédnout v detailu.