Zřícenina hradu Ostromeč a vyhlídka opata Zavorala

Zřícenina hradu Ostromeč se nalézá na skalním ostrohu nad soutokem Vltavy a potoka Mastníka. Hrad byl založen roku 1424. Již roku 1542 byl však opuštěn. Do dnešních dnů se z hradu nezachovalo téměř nic. Na místo vede sice turistická značka, ale ze samotného hradu nakonec naleznete pouze velice skromné základy jednoho z paláců a zbytky hranolové věže v podobě hromady kamení. Celý ostroh je navíc silně zarostlý, takže ani výhledů si moc neužijete. Přesto stojí rozhodně za to tajemné místo navštívit.

Vycházku je možno spojit s prohlídkou keltského oppida Hrazany (kterým musíte mimochodem na Ostromeč bezpodmínečně projít). Asi necelý kilometr před Ostromečí je možno navštívit skalní vyhlídku opata Zavorala s kamenným žulovým křížek z roku 1939. Z vyhlídky je pěkný pohled na řeku a protilehlou osadu Kobylníky.

Trasa a doprava na místo

pěšky (cca 25 km):

Pro pěší výlet ze Slap není tato lokalita pro svou vzdálenost příliš vhodná. Ideální je kombinace auto / pěší výlet.

kolo (trasa 1: cca 35 km/ trasa 2: cca 25 km):

Jelikož lokalita leží na opačném břehu Vltavy než Slapy, v každém případě je nutno přejet přes některý ze dvou vltavských mostů. Lokalita je ze Slap vzdálena vzdušnou čarou asi jen 7km, ale díky členitému terénu a nutnosti objíždět mnohé zálivy a údolí se nakonec cesta trochu protáhne.

Trasa 1: Golf Slapy - Buš - Čím - Křeničná - přes živohošťský most směr Neveklov - za vsí Stranný odbočka směr Nová Živohošť - dále pak odbočka na Nahoruby - Radíč - Nová Ves - Žďár - Hrazany.

Trasa 2: Golf Slapy - Buš - Čím - Chotilsko - prostřední Lhota - Mokrsko - Čelina - přes cholínský most směr Neveklov - Nalžovice - Nová Ves - Žďár - Hrazany.

Z Hrazan je nutno pokračovat po modré a žluté turistické značce, která vás kolem vyhlídky opata Zavorala dovede až ke zbytkům hradu Ostromeč. Výlet je vhodné spojit s návštěvou keltského oppida Hrazany, kterým budete při své cestě přímo projíždět. Jedná se o celodenní výlet pro zdatné cyklisty.

auto (trasa 1: cca 35 km/ trasa 2: cca 25 km):

Pro výlet na Ostromeč autem je nutno použít stejné trasy jako cyklisté. Auto je však nutno nechat v Hrazanech a dále pokračovat po modré a žluté turistické značce ke zřícenině hradu, který je vzdálený cca 2,5 km. Další možností je ponechat auto v blízké obcí Radíč a absolvovat vycházkový okruh po modré a žluté turistické značce v trase Radíč - hrad Kozí hřbet - vyhlídka opata Zavorala -Ostromeč - Hrazany - Radíč. Okruh je dlouhý cca 11 kma provede vás tím nejzajímavějším v okolí. Tato trasa je vhodná po každého průměrně zdatného turistu a pro většinu asi nejvhodnější možností.

Souřadnice GPS

www.mapy.cz - 49°44'40.121"N, 14°24'18.668"E (hrad) / 49°44'25.499"N, 14°24'15.149"E (vyhlídka)

Mapa

mapa edice KČT č. 38 / C5

Mapu je možné otevřít v samostatném okně a trasu si prohlédnout v detailu.